Waarom werken rond talenten?

19/02/2019

In een klas vol kinderen wordt de vraag gesteld: “Wie kan een talent van zichzelf benoemen?”. Eén van de jongens steekt zijn hand in de lucht en antwoordt: “Mijn talent is voetballen!” Heel wat andere kinderen steken ook hun vinger in de lucht. Hun talent is ook voetballen! De juf vraagt door: “En waarom is voetballen jouw talent?” “Omdat ik elke match minstens één keer scoor, juf!”. Op dat moment gaan er heel wat vingers in de klas naar beneden. Andere kinderen zijn er niet meer van overtuigd dat voetballen hun talent is, want zij scoren bijna nooit.

Het talent van het kind dat elke match scoort is niet voetballen, maar het voetballen zorgt er wel voor dat hij het beste van zichzelf geeft tijdens de match. Volgens de terminologie van Luk Dewulf is deze jongen misschien een zichtbare presteerder, die er van houdt om in de spotlights te staan na zijn hattrick of perfecte assist. Eén van de kinderen wiens hand zakte bij het horen van het aantal goals, is misschien eerder een groepsdier of een trouwe vriend. Hij vindt het groepsgevoel tijdens de wedstrijd belangrijker. Hij vindt het niet belangrijk wie er scoort, zolang hij maar deel kan uitmaken van het team.

Na het vorige artikel over wat een talent precies is, neem ik jullie graag dieper mee in de talentenwereld en waarom werken met talenten zo belangrijk kan zijn.

Talenten achter spel

Ieders eigen invulling van talenten

Het voorbeeld hierboven illustreert dat tijdens éénzelfde activiteit verschillende talenten zichtbaar kunnen worden. Als ouder, als leerkracht of als monitor op kamp is het fijn om hier oog voor te hebben. Een kind dat zijn legoblokjes mooi sorteert, is niet per sé een planmaker. Er kan evenwel een toekomstdenker in het kind schuilen, die denkt aan de komende uren spelplezier of een mooimaker, die wil dat zijn speelgoed mooi uitgestald staat. Talent en het gedrag waardoor het talent zich uit, hebben dus geen één op één relatie.  

Daarnaast bestaat er ook een grote paradox over talenten. Het gaat over jou, maar jij ziet het talent niet - of eerder, jij ziet een talent vaak sneller bij een ander, ook al bezit je het zelf. Dat komt omdat je je eigen invulling van het talent als normaal beschouwt. De invulling van de ander lijkt jou vaak interessanter, beter, leuker omdat die nieuw is voor jou. Denk maar eens na, misschien heeft iemand met ‘buikdenker’ als talent, het volgens jou altijd bij het rechte eind? Wie weet ben je dan zelf ook ‘buikdenker’?

Oplossingen bedenken

Waarom werken rond talenten?

Volgens Barbara Frederickson, sociaal psychologe en grondlegster van de positieve psychologie, zorgt het benoemen van talenten voor het ervaren van positieve emoties. Positieve emoties zorgen er dan weer voor dat we meer verbindingen in onze hersenen leggen; we voelen ons goed en daar doet ons lichaam iets mee. Meer verbindingen in onze hersenen staat gelijk aan het bedenken van meer creatieve oplossingen, het opbouwen van meer veerkracht en het minder ervaren van stress.

Laat dit idee deel zijn van hoe we bij Idee Kids kijken naar de ontwikkeling van kinderen op kamp. We willen door het organiseren van kampen, kinderen vanuit hun eigen sterktes de toekomst vorm laten geven. Hierin vinden we creativiteit een belangrijke kernwaarde. We willen creativiteit bij kinderen op zoveel mogelijk manieren stimuleren. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat kinderen in een ongedwongen, ontspannen sfeer nieuwe dingen leren over zichzelf en de andere.

Deze missie kan enkel gerealiseerd worden als ook de medewerkers van Idee Kids bewust bezig zijn met het herkennen en benoemen van hun talenten en die van anderen; pas dan kan er bewust gewerkt worden aan het zichtbaar maken van de talenten van kinderen op kamp. 

Ben je benieuwd naar meer? Volgende maand verschijnt er een nieuw artikel over talenten – Talent en veerkracht, een kijkje achter gedrag. Tot dan!


Sofie Dujardin - creatief en inhoudelijk medewerker Idee Kids vzw