Talent gespot!

Talent gespot!

18/01/2019

2019, de start van ons talentverhaal. Een nieuw jaar met nieuwe voornemens; we kennen ze allemaal. Sporten, gezonder eten … misschien moeten we ook het geven van complimentjes, positief bevestigen en het spotten van talent op ons lijstje zetten.

Bij ons op kantoor staat het alvast bovenaan. Voorkennis over wat talent is, interesse in talenten bij onszelf en anderen én de opleiding tot kindertalentfluisteraar zorgt ervoor dat talent een steeds belangrijkere rol speelt in onze organisatie. Taken en projecten verdelen op basis van interesses en talenten is een bewuste keuze die wij maken; want werken vanuit talent, geeft je energie.
Daarnaast vinden we het minstens even belangrijk om talenten een centrale plaats te geven op kamp, dit vanuit onze missie om kinderen in een duurzame omgeving kansen te geven om vanuit hun eigen sterktes de toekomst vorm te geven. We trachten het gegeven ‘talent’ meer en meer te laten doorleven op onze kampen.

Een talent is niet iets waar we per sé goed in zijn. Het is iets dat we graag doen en waar we energie uit halen.

Voor we van start kunnen gaan met het spotten van talenten bij onszelf en anderen, helpen we graag een foute perceptie uit de wereld: heel vaak wordt talent verward met een competentie. Competenties zijn dingen waar we goed in zijn. In de klas zijn het vaak de kinderen met sterk uitgesproken competenties die gezien worden; een kei in rekenen en een echte talenknobbel. Deze competenties zijn lang niet altijd talenten. Een talent is niet iets waar we per sé goed in zijn. Het is iets dat we graag doen en waar we energie uit halen. Een activiteit waarbij de tijd vliegt en waarmee we onze batterijen opladen.

Toch hangen talenten en competenties nauw samen. Ons talent treedt pas in actie als we naast het bezitten van het talent ook de juiste competenties hebben en deze kunnen inzetten in de juiste context. Een echte mooimaker die daarbij ook goed kan tekenen, houdt ervan om zijn huiswerk een extra touch te geven of vindt het leuk om zijn hele schrift wat op te fleuren met leuke schetsen. Dan lukt het hem wel om stil te zitten en zijn taken snel klaar te hebben! Pas wanneer dit talent gezien wordt, en de leerkracht het krabbelen toelaat, kan het talent in actie treden.  

Talentkaarten voor kinderen

Wanneer we bezig zijn met onze talenten, zijn we ons authentieke zelf. Hierdoor weten we vaak niet dat het om talent gaat; wat we doen gaat als vanzelf, dus het is “normaal” dat we dat doen. Maar iedereen vindt het wel fijn als deze “normaalste zaken” extra aandacht krijgen, toch?

Aan de slag! Ga bij collega’s, je partner, ouders, kinderen, vrienden op zoek naar datgene dat bij hen als vanzelf gaat en probeer het te benoemen. Misschien is jouw partner wel iemand die graag dingen (re)organiseert en is hij of zij een echte planmaker, beeldorganisator of ideeënfontein? Krijgt jouw collega energie van problemen oplossen of kennis opdoen? Dan is hij of zij volgens de talenten van Luc Dewulf misschien wel een ontstaansbegrijper, buikdenker of kennisspons …

Door deze activiteiten te benoemen, positief te bevestigen of door het geven van complimenten laat je mensen groeien. En misschien merk je dat het spotten van talenten wel iets is waar jij erg blij van wordt en ben jij ook sterkte-architect?

Nieuwsgierig naar het vervolg van ons talentverhaal? Maandelijks krijg je van mij een update en ga ik aan de slag met talent op kantoor én op kamp.

Sofie Dujardin - creatief en inhoudelijk medewerker Idee Kids vzw