banner_blog

Spelen is leren

Paasvakantie, kamplocatie Roeselare, donderdag 13.46 u. Het groepje van het projectkamp Haar & Stijl. 16 joelende kinderen lopen op de speelplaats. Een spel.
Saartje tikt Jolien, gegiechel en een versnelde ademhaling van het lopen: "Heb jij het kaartje van de vissengraatvlecht?"  "Ja, ik heb die." Jolien geeft haar kaartje af aan Saartje en holt verder.
Diezelfde kampplaats. Diezelfde dag. Een uur en vijftien minuten later. Rosalie maakt een Hollandse vlecht in het haar van Amina. Dorien kijkt toe en wil het straks ook graag proberen.


Idee Kids kiest voor kampen waar kinderen iets van opsteken. We geloven als organisatie sterk in het belang van spelen en leren in een niet-schoolse context. Op elk kamp staat spel centraal en de kracht van ‘spelen is leren’.

Spelen is leren

Als mens worden we geboren met een sterke wil om te leren. Kinderen zijn ongelooflijk nieuwsgierig, creatief en speels. Spel is dan ook de meest natuurlijke vorm van leren.

Door te spelen en daarbij in interactie te gaan worden zowel cognitieve, emotionele als motorische vaardigheden gestimuleerd. Spel wordt zo een middel waarmee kinderen leren welke dinosauriërs er allemaal bestaan, hoe ze een groepsgesprek houden waarbij iedereen gehoord wordt, hoe ze eieren kunnen scheiden … Spelenderwijs steken kinderen dingen op, bekwamen ze zich in een vaardigheid en leren ze over zichzelf, de ander en de wereld rondom hen.

Spelen op kamp

Op kamp opteren we voor een waaier aan soorten spelactiviteiten waarbij experimenteren en beleven altijd voorop staan. We zijn ons bewust dat alle kinderen leren op een eigen manier waarbij leerstijlen, motivatie, kwaliteit van waarnemen, persoonlijke geschiedenis, welbevinden, cultuur… hun leerproces bepalen. We vinden het dan ook belangrijk in te zetten op verschillende soorten spel en verschillende soorten methodieken.

De piramide van Bale

Bale ontwikkelde het model van de leerpiramide. Daarin is te zien wat de efficiëntste manier van (aan)leren is. Aan de juistheid van de Piramide van Bale kan wetenschappelijk worden getwijfeld. Het is geen universeel model dat geldt in elke situatie. Het geeft wel een houvast om te kijken naar hoe kinderen het beste leren en het kan ingezet worden bij het bedenken van soorten spelen en werkvormen.

Op kamp komen de verschillende methodes aan bod doorheen de kampweek, bijvoorbeeld tijdens de kampweek Zoet en gezond met Madam Bakster.

  • Om te begrijpen hoe het beslag van de speltwafels gemaakt wordt, lezen de kinderen de receptenfiche.
  • De kinderen luisteren naar de uitleg over hoe ze een foodprocessor kunnen gebruiken.
  • Elke morgen luisteren en bekijken ze de filmpjes waarin Madam Bakster haar uitdagingen voorschotelt.
  • De monitor demonstreert hoe de kinderen hun bakkerszakje kunnen vouwen om hun granolarepen mee naar huis te nemen.
  • De kinderen krijgen verschillende producten: zowel dierlijke als plantaardige (melk, boter, soyayoghurt, esdoornsiroop, olijfolie, boter etc.). Ze gaan in groepjes in gesprek om de producten onder te verdelen in de twee categorieën. Tijdens het spel verzamelen ze vervolgens puzzelstukken om te weten te komen welk plantaardig product welk dierlijk product kan vervangen in de bijhorende recepten.
  • In het begin van de kampweek proeven de kinderen de verschillende soorten suikers: stevia, esdoornsiroop, kokosbloesemsuiker, palmsuiker. Zo ervaren ze het verschil in smaak.
  • Tijdens een spel verzamelen de kinderen verschillende soorten begrippen, uitleg en de bijhorende afbeeldingen. De termen au bain-marie, spatelen, pureren, opkloppen, dresseren etc. leggen ze aan elkaar uit aan de hand van de verzamelde kaartjes.

Door te kiezen voor een afwisseling tussen de verschillende methodes zijn we zeker dat we zorgen voor variatie en dat we op die manier rekening houden met de speel- en leerstijlen van elk kind!

Komen jullie ook spelen en leren? Welkom op kamp!