Tips om te doen tijdens de kerstvakantie

Eropuit: tips om te doen tijdens de kerstvakantie

19/12/2018

In de kerstvakantie is er een heel groot aanbod aan activiteiten om samen met je kinderen te doen. Wij kozen er alvast een aantal uit waar we helemaal warm van werden! Ga eropuit en ontdek samen met je kinderen de vele activiteiten per provincie.

Fijne vakantie!

ANTWERPEN

HET MEISJE MET DE ZWAVELSTOKJES – TURNHOUT
19.12.2018 t.e.m. 26.12.2018

Donkere dagen vragen om licht! Graffitilights maakt licht-tekeningen met zelfgemaakte programmeerbare ledstrips. Spelen met lange sluitertijden doet de lichtbanen van bewegende lichtbronnen verschijnen met spectaculaire lichtsculpturen als resultaat.
Waar: De Poppenzaal, Steenweg op Oosthoven 114, 2300 Turnhout
Wanneer: 19, 22, 23 en 26 december 2018 van 15u - 17u
Leeftijd: 4 – 10 jaar
Prijs: €6
Info: www.propop.be/de-poppenzaal/familievoorstellingen

BOXTALINO WINTER WONDER CIRCUS – BOOM
22.12.2018 t.e.m. 06.01.2019

In de paleizen  van koning Melchior, Caspar en Balthasar is het altijd feest. De koningen  en hun gasten vermaken zich aan een rijk gevulde tafel. Eten en drinken tot het niet meer kan terwijl exotische danseressen en roekeloze acrobaten het feest in een vurig tempo opluisteren. Het werd opeens muisstil want daar verscheen aan de hemel een ster…
Waar: Provinciaal recreatiedomein De Schorre, Dienstingang 1, Kapelstraat 83, parking 2, 2850 Boom
Wanneer:22.12.2018 t.e.m. 06.01.2019, voorstellingen om 11u en 15u (geen voorstellingen op 24, 25, 31 december en 1 januari)
Leeftijd: iedereen
Prijs: €15 – €35
Info: www.boxtalino.be/index.php/nl-nl/winterwondercircus

Limburg

WINTERAVONDEN IN BOKRIJK - GENK
26.12.2018 tot 06.01.2019

Een nostalgische winterkermis met attracties van toen, lekkere winterkost.
De vuur- en lichtparade banen zich een vurige weg doorheen het musem tijdens een magische vuurparade. En als de avond valt, sluiten we op vrijdag en zaterdag af met een spetterend vuurwerk.Waar: Bokrijk, Bokrijklaan 1, 3600 Genk
Wanneer: 26.12.2018 - 30.12.2018 & 04.01.2019 - 06.01.2019 van 16u tot 21u
Leeftijd: Iedereen
Prijs: 7.5 euro
Info: www.bokrijk.be/nl/evenementen

360° SHOW & LIVE OP ZOEK NAAR DE KERSSTER - GENK
22.12.2018 t.e.m. 06.01.2019

Tijdens de periode van Kerstmis duiken overal sterren op. Maar wat betekent die ‘Kerstster’? Ontdek na iedere 360° show waarom de ster het symbool van kerstmis is en welke sterren je nu kan bewonderen aan de nachtelijke hemel.
Waar: Cosmodrome, Planetariumweg 18 – 19, 3600 Genk
Wanneer: 22.12.2018 t.e.m. 06.01.2019, voorstellingen  om 14u en 15.30u (geen voorstellingen op 22, 24, 25, 29 en 31 december en 1 en 5 januari)
Leeftijd: iedereen
Prijs: Gratis -18 jaar
Info: www.kattevennen.be/nl/kerst-in-de-cosmodrome/375/

Oost-Vlaanderen

GRAFFITI LIGHTS – GENT
02.01.2019 t.e.m. 06.01.2019

Donkere dagen vragen om licht! Graffitilights maakt licht-tekeningen met zelfgemaakte programmeerbare ledstrips. Spelen met lange sluitertijden doet de lichtbanen van bewegende lichtbronnen verschijnen met spectaculaire lichtsculpturen als resultaat.
Waar: STAM - Godshuizenlaan 2, 9000 Gent
Wanneer: 02.01.2019 t.e.m. 06.01.2019 van 15 tot 17u
Leeftijd: iedereen
Prijs: Gratis -18 jaar
Info: www.stamgent.be/nl_be/evenementen/graffitilights

CHARLATAN FOR KIDS – GENT
Woensdag 26/12

Er wordt terug zwaar gefeest in de Charlatan! Alle partykids zijn er welkom om hun beste beentje te smijten op de dansvloer! Zot doen, lekker gek en wild..., dat is wat Goestedoenders het allerliefste doen! Dit jaar wordt het één groot KNUFFELFEEST!!
Waar: Charlatan, Vlasmarkt 6, 9000 Gent
Wanneer: Woensdag 26/12, 15 – 18u
Leeftijd: iedereen
Prijs: €5
Info: www.charlatan.be/agenda/charlatan-for-kids-2

Vlaams-Brabant

LEGO BELEVING IN TRAIN WORLD - SCHAARBEEK
02.10.2018 t.e.m. 31.01.2019

Een avontuur dat de wereld van de populaire LEGO® speelgoedtreinen koppelt aan de geschiedenis en toekomst van de spoorwegen.
Waar: Prinses Elisabethplein 5, 1030 Schaarbeek
Wanneer: 02.10.2018 t.e.m. 31.01.2019, dinsdag – zondag van 10 tot 17u
Leeftijd: +3 jaar
Prijs: €12
Info: www.trainworld.be

OVER KNUFFELS, TEDDY’S EN BEREN – BRUSSEL
18.10.2018 t.e.m. 01.09.2019

Welke beren zijn er? Hoe lang bestaan ze al? Eten ze alleen maar honing? Zijn het echt lomperiken? Hoe en waar leven ze? Zijn ze bedreigd? Deze bere-interessante expo doet kinderen van 4 tot 104 jaar de wereld ontdekken van de echte beer achter de knuffel en achter de personages uit boeken en animatiefilms.

Waar: Museum voor Natuurwetenschappen, Vautierstraat 29, 1000 Brussel
Wanneer: 18.10.2018 t.e.m. 01.09.2019, di – vrij van 9.30u tot 17u & zat – zon van 10u tot 18u
Leeftijd: vanaf 3 jaar
Prijs: €9.5
Info: www.natuurwetenschappen.be

West-Vlaanderen

LICHTFESTIVAL – KNOKKE-HEIST
08.12.2018 t.e.m. 06.01.2019

Een interactief parcous langs innovatieve lichtinstallaties. Tijdens de eerste editie van Lichtfestival Knokke-Heist ga je op reis langs de sterren van De Kleine Prins. Op een dag verlaat de prins zijn ster om te zien hoe de rest van het heelal eruitziet en je reist met hem mee. Langs een 3 kilometer lang parcours ontdek je met de hulp van een smartphone applicatie 8 innovatieve en vaak interactieve lichtinstallaties, gecreëerd door Belgische én internationale lichtkunstenaars.
Waar: Toerisme Knokke, Zeedijk 660, 8300 Knokke-Heist
Wanneer: 08.12.2018 t.e.m. 06.01.2019 van 17u – 22u
Leeftijd: iedereen
Prijs: gratis
Info: www.lichtfestivalknokkeheist.be/


INDOOR WINTERKERMIS – WAREGEM
25.12.2018 t.e.m. 30.12.2018

Tijdens de wintermaanden kan een bezoek aan de kermis een natte en koude bedoeling zijn. Maar niet bij de Indoor Winterkermis, daar zal sfeer en gezelligheid troef zijn! Een 20-tal flitsende attracties voor alle leeftijden alsook enkele leuke springkastelen staan er naast elkaar.
Waar: Waregem Expo  
Wanneer: 25.12.2018 t.e.m. 30.12.2018 van 14u – 21u
Leeftijd: iedereen
Prijs: €15 / volwassenen gratis  
Info: https://www.waregemexpo.be/evenement/indoor-winterkermis/