In de kijker! Op kamp met tovenaars en magiërs

08/05/2020

Tovenaars en goochelaars, illusies en snelheid, trucs en proefjes … We nemen jullie even mee door onze kampen waarbij tovenarij en illusies centraal staan. En als kers op de taart dompelt Kevin Laurens, één van onze partners die voor een extra snuifje tovenarij zorgt, ons even onder in de wereld magie. We geven ook een inkijk in een aantal activiteiten die zijn opgenomen in het draaiboek dat elke monitor ontvangt. Monitoren zijn vrij om dit te gebruiken als inspiratieboek om het kampthema helemaal tot leven te wekken.

Tovenaarskamp

Als tovenaarsleerling ontdekken we hoe we een echte tovenaar kunnen worden. Wat staat ons te wachten? Een greep uit het draaiboek:

  • Op de toverschool: in de toverschool worden de kinderen mee op sleeptouw genomen door onder andere tovenaar Suferus, Pantoffelos en Pianissimo.  Kunnen ze samen de opdrachten volbrengen en het gestolen tovermateriaal terugkrijgen? Of misschien zelfs terugtoveren?
  • Onze eigen toverhoed, toverstok en cape maken: geen tovenaar zonder tovenaarsplunje. Met knutselmateriaal gaan we aan de slag en creëren onze eigen outfit. Elke tovenaar z’n eigen stijl.
  • Magie en telepathie! Elkaars gedachten lezen, zwarte magie, magische spreuken fluisteren en betoverende stoelen. Alledaagse kost voor tovenaars …
  • Betoverende wegen: Een spannende race met maar één doel: aan de overkant geraken. Opgelet, de wegen zijn betoverd en je weet nooit welke kant je uit gaat.

 

 

Magische illusies

Sim & Salla nemen ons een week op sleeptouw door de magische wereld. Een aantal activiteiten die in het draaiboek staan:

  • Geheime magische codes: magiërs en hun geheime code, dat is zoals een tovenaar en zijn toverstok. Sterk verbonden met elkaar en onmisbaar. Codetalen krijgen vorm!
  • Optische illusies: zie jij, zie jij, wat ik ook zie? Of toch niet? Verschillende optische illusies passeren de revue en we maken er ook zelf één.
  • Magische stratego: betoverende uilen, magiërsknechten, jonge magiërs en beroemde magiërs strijden in twee teams tegen elkaar. Welk team wint?  
  • 3D bril en magische tekening: met een zelfgemaakte 3D bril op onze neus en een bijzondere tekenset in de hand. Creëren we bijzondere tekeningen.

Hokus pokus pats ... een trucje uit de toverhoed!

Schrijf op voorhand op een papiertje een getal op. De toeschouwers mogen met drie dobbelstenen gooien. Wat blijkt? Op voorhand voorspelde je precies welk getal er werd bekomen!

Hoe werkt dat?

Voor deze truc heb je drie dobbelstenen nodig.

Schrijf op een papiertje het getal 18. Dit is je voorspelling.
Vouw het papiertje op en leg het duidelijk zichtbaar op tafel.

Laat een toeschouwer de drie dobbelstenen gooien, laat hem daarna de drie getallen op de dobbelstenen opschrijven van groot naar klein.
Stel dat dit bijvoorbeeld 6, 2 en 3 is. Er wordt dus 632 opgeschreven.

Opgelet: de getallen moeten drie verschillende getallen zijn.
Indien er twee dezelfde getallen bij zijn, moet één van de dobbelstenen opnieuw gegooid worden.

Vervolgens vraag je de toeschouwer van dit getal het omgekeerde getal af te trekken.
In dit voorbeeld wordt dat dus 632-236=396.

Als laatste stap laat je de toeschouwer de drie getallen in dit resultaat optellen.

Wat blijkt? De som hiervan is 18. Dit is voor elke mogelijke combinatie van drie getallen telkens zo.

Je kan nu de voorspelling die op tafel ligt triomfantelijk openen, en aan iedereen laten zien dat je op voorhand al wist hoe de dobbelstenen gingen gegooid worden.