nieuws

Berenavontuur op wereldknuffeldag

17/01/2019

Op 21 januari is het officiële wereldknuffeldag. Deze hoogdag der knuffels kent zijn ontstaan een dertigtal jaar geleden in Amerika en verwierf ondertussen wereldfaam. Het is geen geheim meer dat knuffelen gelukkig maakt, een reden te meer om die dag extra knuffels uit te delen. Naast het knuffelen met vrienden, familie, juffen of meesters ... hebben ook alle kinderen hun eigen knuffelbeer voor extra knuffelplezier!

Op Wereldknuffeldag is het fijn om die knuffelberen extra in de kijker te zetten. Voor kinderen op het kamp “Op berenavontuur” lijkt het wel een hele week wereldknuffeldag. Ze brengen hun knuffelbeer mee naar kamp voor tal van leuke activiteiten. Misschien leuk om thuis te doen met zoon of dochterlief? Of als je leerkracht bent, samen met de kinderen in de klas? 

op berenavontuur

Knuffelbereleuke opdrachten voor kleuters

Volgende opdrachten komen uit het kamp 'op berenavontuur'.  Het is fijn om er een leuk knuffelmoment van te maken door te starten met het verzamelen van een groot aantal knuffelberen. Veel knuffelplezier! 

  • Hard of zacht
    Er liggen allemaal harde en zachte dingen. Samen gaan we op zoek naar de zachte dingen en leggen deze bij de beer. De harde dingen leggen we bij de stoel want deze is ook hard.
     
  • Zijn alle knuffelberen hetzelfde? 
    Samen bekijken we verschillende soorten beren. Hebben alle teddyberen dezelfde kleur? Welke kleuren zien jullie allemaal? Zijn alle beren even groot? Welke beer is de grootste? En welke beer is de kleinste? Hebben alle beren een staart?
     
  • Vrolijk dansen met jouw knuffelbeer
    Zet een vrolijk liedje op en dans samen met je teddybeer. Wanneer de muziek stopt, dan gooit iedereen zijn teddybeer in de lucht en probeert hem weer op te vangen. We kiezen steeds een andere opdracht, bv. op / onder / naast …, al huppelend rondlopen, de teddybeer in 1 hand vasthouden, teddybeer op hoofd, teddybeer tussen de benen, per twee een teddybeer tussen 2 buiken en zo rond dansen, teddybeer laten springen …
     
  • Waar is de beer? Op, onder, naast, links of rechts? 
    Vertel dat een teddybeer veel kan. Een teddybeer kan op ons hoofd zitten, tussen zijn twee voeten zitten, onder zijn oksel kan kruipen, naast zijn been kan zitten. Zouden onze teddyberen dat allemaal kunnen? Zo oefen je de woorden op, onder, naast ... 
     
  • Licht of zwaar
    Er liggen allemaal zware en lichte dingen samen.We gaan op zoek naar de lichte dingen en leggen deze bij de beer. De zware dingen leggen we bij de tafel want deze is heel zwaar.
     
  • Van groot naar klein
    We vergelijken een aantal teddyberen. We sorteren de beren van groot naar klein of van klein naar groot. Welke beer is de kleinste en welke de grootste? 

 

    Kleuterkamp: op berenavontuur!

    Kleuters uit de de 1e en 2e kleuterklas kunnen een volledige week op berenavontuur! Tijdens deze week staat het verhaal van goudlokje en de drie beren centraal. Elke dag wordt een deel van het verhaal voorgelezen en worden er allerlei leuke activiteiten aan gekoppeld: een eigen berenmasker knutselen, heerlijke berenpuddig maken, pootafdrukken zetten met verf, een muzikaal berenpak enz.